Na de vele slecht nieuws berichten die de overige media ons doen toekomen, wil ik bij deze graag met een positief berichtje bijdragen.

Van de besmettingen en lockdowns, naar prikgekte. Er wordt vanalles gedaan om de laatste procenten van Nederland om te krijgen, echter een gezonde levensstijl ontwikkelen, of zelfs handhaven, wordt een steeds grotere opgave in onze maatschappij. Alles moet om 17.00 de deuren sluiten, dus ook de sportscholen, zodat hetgeen we na werk aan onze gezondheid zouden kunnen bijdragen ons wordt afgenomen.

De drive-inn blijft uiteraard wel beschikbaar voor afhalen, dat is het frappante. Een middel wat bekend staat als minder gezond, is beter verkrijgbaar, als een gezonde levenswijze…

De oproep van mijn zijde, is dan ook kook lekker zelf, en gebruik hier vooral dingen die recht van het land komen, of zo min mogelijk bewerkt zijn. Ik maak mij ook nogal een schuldig aan het toevoegen van sauzen, maar het hoofdbestanddeel bestaat dan toch uit bij voorkeur verse groenten, die ik haal bij de markt. Ik maak dan vaak combinaties met een toevoeging van rode ui en knoflook, waarmee ik dan gelijk weer een bijdrage lever aan mijn immuunsysteem.

Quercetine-en-Allicine

In rode ui zit Quercetine, dit is een antioxidant en ruim vertegenwoordigd in het plantenrijk. Het staat ook wel bekend als een zogenoemde flavonoïde. Quercetine wordt in tal van voedingsmiddelen aangetroffen, waaronder uien, appels, thee, bessen, groenten van de koolfamilie, zaden en noten. Dus voor de quercetine behoevende; meer dan genoeg keuze!

Hoe meer groente en fruit je consumeert, hoe meer verschillende soorten flavonoïden je tot je neemt. Daarnaast werkt quercetine ook als antioxidant. Een antioxidant omvat meerdere stoffen die vrije radicalen -schadelijke deeltjes die de cellen van organismen aantasten- uitschakelen. Zo kunnen ze helpen ter bescherming van cellen in het menselijk lichaam om de gezondheid te stimuleren.

Knoflook bevat Allicine, wat het immuunsysteem stimuleert, het verlaagt cholesterol waarden en de bloeddruk, voorkomt virale infecties, doodt parasieten , verwijdert schadelijke protozoaire organis- men en voorkomt het vrijkomen van histamine. We weten al dat allicine doordringt in bacteriële celwanden en kan voorkomen dat giftige enzymen zich vrijmaken. Al met al een stofje dat je graag wil innemen, zeker als het nog een lekkere smaak toevoegt aan het eten.

Beweging

Beweging blijft ook nog steeds een goede optie om de gezondheid op peil te houden. Het regelmatig bewegen en daarmee verhogen van de hartslag zorgt voor een beter uithoudingsvermogen, zodat je de dagelijkse bewegingen, die je bijvoorbeeld met werkzaamheden dient te verrichten, beter kunt volhouden. De kans op blessures is door regelmatig bewegen ook aanzienlijk minder.

Een korte training van ongeveer een half uur, zorgt daarbij voor een boost in je hormonen, waardoor je je beter voelt, en tevens vet verbrand, waarmee je ook weer een gezond gewicht kunt bereiken. Als je bijvoorbeeld een stevige wandeling combineert met een korte krachttraining, kun je jezelf al een gezonde boost geven.

Call Now Button