Gezonde voeding, beter voorkomen dan genezen!

De top 6 gezondste alkalische voedingsmiddelen

De westerse voedingsgewoonten, zijn met de bewerkte toevoegingen, intussen omgevormd tot een giftig goedje. De bewerkte voeding, zorgt voor een overmatige zuurvorming, waardoor er steeds meer gezondheidsklachten van chronische aard ontstaan bij de mensen. Deze bewerkte suikers, kunstmatige zoetstoffen, geraffineerde granen, industrieel geproduceerde vleessoorten en zuivel, plus de genetisch gemodificeerde organismen zorgen voor een ernstige verzuring van ons lichaam. Tel daarbij op de overvloed aan verzwarende omgevingsfactoren, zoals een gebrek aan rust en stress, en je hebt een dodelijke cocktail.

Een van de onderliggende problemen, van deze onhoudbare leefstijl is het gebrek aan kennis hierover bij de gemiddelde consument, dat het lichaam de zuurgraad in het bloed op een enigszins basisch niveau van 7.365 moet zien te behouden om te overleven. Wanneer iemand voeding tot zich neemt, en dit in het spijsverteringsproces wordt verwerkt, komt er zure afvalstof vrij.

Doordat voedsel uit de natuur verkregen (onbewerkt) zowel zuur-als-basevormende elementen bevat, wordt een goed ebalns verkregen, of juist verstoord, als gevolg van de door ons gekozen voeding. Te veel zuurvormend voedsel kan nare consequenties hebben voor onze gezondheid, zoals veel voorkomende “acidose” voorkomend bij diabetici. Dit komt doordat het lichaam dan de eigen voorraad gaat aanspreken vanuit de botten en ander vitale weefsels, als voedingsstoffen die nodig zijn om de alkalische staat weer te neutraliseren. Daarmee wordt je immuunsysteem zwakker, en wordt je vatbaarder voor vermoeidheid en ziektes.

Het doel is natuurlijk evenwicht. Teveel alkalische voeding kan ook weer leiden tot zijn eigen complicaties, echter minder waarschijnlijk, dan de voedingsgewoonten met de verslavende eigenschappen, die gericht zijn op steeds meer te consumeren. Om de effecten van de laatst genoemde te bestrijden kun je alkalivormende voedingsmiddelen tot je nemen, die je hiervoor in je dagelijkse voedingspatroon kunt verwerken:

1. knolgewassen

Vanwegen de helende eigenschappen van deze gewassen in de traditionele chinese geneeskunde en het feit dat ze vaak rijler zijn aan mineralen Ijn dan veel andere groenten, kun je eigenlijk gerust stellen dat je er niet genoeg van kunt eten. Het gaat vooral om radijs (zwart, rood of wit), bieten, wordtels, rapen, mierikswortel en koolraap. Deze knolgewassen zijn na ongeveer 15 – 20 minuten stomen, klaar om te eten!

2. Kruisbloemige groenten

Dit zijn de groenten waar we allemaal van houden, nog lekkerder gemaakt met een heelrijk sausje. Broccoli, kool, bloemkool, spruitjes etc.

3. Bladgroenten

Hieronder verstaan we Boerenkool, snijbiet, raapstelen en spinazie. Spinazie vooral bekend om de vitamine K en het foliumzuur, echter deze zitten ook vol met vitamines, fytochemicaliën, antioxydanten en vezels, goed voor de spijsvertering en zelfs het gezichtsvermogen.

4. Knoflook

Knoflook, een echt wondervoedingsmiiddel, en verschind daardoor aan de top van veel lijstjes, waaronder die van de alkalivormende voeding. Het wordt ook wel de penicilline van de natuur genoemd, waarbij het een genezende werking heeft bij griepklachten, de bloeddruk verlaagt, waardoor het de gezondheid van hart en bloedvaten verbetert, en het immuunsysteem activeert.

5. Cayennepeper

Cayennepeper, een onderdeel van de familie van krachtige tropische pepers, die enzymen bevatten voor de endocriene functie, is één van de meest basevormende voedingsmiddelen. Het staat bekend om de antibacteriële eigenschappen en bevat een grote hoeveelheid vitamine A, waardoor het goed helppt om schadelijke vrije radicalen te bestrijden, die kunnen leiden tot stress en ziektes.

6. Citroenen

Citroenen zijn misschien van al het voedsel wel het meest alkaliserend. Citroen kan als een natuurlijk desinfecterend middel, wonden helen en tevens een krachtige en directe verlichting geven bij een te hoge zuurvorming en bij virus gerelateerde aandoeningen. Het brengt verlichting bij hoesten, verkoudheden, griep en maagzuur. Het werkt daarbij ook als oppepper voor de lever en bevordert de ontgifting.

Het kan dus geen kwaad om bij je volgende maaltijd nog eens stil te staan bij wat er op je bord ligt. Het eeuwenoude advies om je groentes op te eten zou wel eens een flinke stap in de richting kunnen zijn van een betere gezondheid!

Call Now Button