In topconditie binnen afzienbare tijd?

In topconditie binnen afzienbare tijd?

Heb jij ook weer dat gevoel dat je per direct iets moet gaan doen aan je uithoudingsvermogen, of heeft je broekriem het sein gegeven dat de omvang van je buik is toegenomen?

Wanneer je aan een dergelijk doel gaat werken, is het vaak van korte duur; de weg naar de sportschool is afgesloten, er is spontaan een chronisch tijdgebrek ontstaan of de dagelijkse werkzaamheden zijn van dien aard dat het niet te combineren is met een  sportieve training. En toch ben je er iedere keer weer van overtuigd dat je iets moet doen…

In een ver verleden, had ik ook zo’n ingeving; ik sprong op de mountainbike en ging bij gebrek aan bergen de plaatselijke tankbaan verkennen. Tijdgebrek was op dat moment niet van toepassing, omdat ik net te horen had gekregen van mijn toenmalige werkgever, dat ik geen overuren meer mocht maken. Ik had zomaar 2,5 uur extra vrije tijd per dag. In plaats van 19.30, was ik nu om 17.00 thuis, en ging in plaats van direct de douche in, nu via een route van een km of 10, met de uitdaging van mul zand.

Topconditie

Na een aantal weken training merkte ik dat ik minder slaap nodig had, en echt in een topconditie was. Mijn werkzaamheden, waarbij is als ijzervlechter behoorlijk intensief bezig was, gingen ook steeds makkelijker. Het probleem is, als het werk makkelijk gaat, verveeld raakt, en op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging. Dit kwam redelijk snel op mijn pad in de vorm van de werkzaamheden, waar ik mij van oorsprong met bezig hield; chauffeurswerk in de nacht.

Ik kreeg de mogelijkheid om voor de vakantieperiode ’s nachts de kranten te gaan vervoeren naar de depots, waar de bezorgers ze op hun beurt overnamen. Dit begon in die tijd om 1.30 en duurde gemiddeld tot 6.30, waardoor het na de bouwvak nog te combineren van met de werkzaamheden als ijzervlechter. Je begrijpt dat de fiets toen aan de wilgen werd gehangen, ook toen ik het aanbod kreeg op fulltime met kranten te gaan rijden.

Drukker en drukker

In het begin was het 6 nachten rijden met de kranten, en dan nog 2 keer in de week met de zogenaamde weekbladen en foldermateriaal wat iedereen kent van de grote hoeveelheden, waarmee het onze brievenbussen bereikt. Na enige tijd kwam daar ook de vrijdag bij, met in de middag de halve krant van de zaterdag, die dan voorgedrukt werd.
Dit gingen we dan voorrijden op vrijdag avond, waarna de voorzijde van de krant werd gedrukt en wederom werd vervoerd naar de depots. Uiteindelijk werd dit 6 nachten en 5 dagen werk, waarbij de sportieve activiteiten tot het minimum beperkt bleven. Dit had tot gevolg dat de topconditie ook ten onder ging door het werkzame leven; een keuze die ik nu niet meer zou maken, als ik hem kon overdoen.

Hoe het ook kan!

Ik heb in het verleden ook de opleiding tot sportmasseur gevolgd, waardoor ik tevens de kennis heb opgedaan, om een training te ontwikkelen. Het was van belang om een training te ontwikkelen, waarbij een beter uithoudingsvermogen werd ontwikkeld, en tevens de spieren werden getraind. Daarbij is herstel van de spieren ook een erg belangrijk onderdeel, omdat er anders alleen maar afbraak van het lichaam plaatsvind.

Ik had in die tijd ook wat aan omvang toegenomen, waardoor de training ook daar een oplossing van mocht bieden, wat gelukkig goed samenging. Een korte warming up, op de toenmalige roeitrainer, en aansluitend
30 minuten krachttraining leverde mij het gewenste resultaat op. Een beter uithoudingsvermogen, meer kracht en tot slot 14 kilo minder, waardoor ik ook beter kon bewegen; 3 vliegen in 1 klap.
Wil jij weten hoe je dat moet doen?