Hardlopen, maar hoe?

Hardlopen, maar hoe?

Beginnen bij jouw ook alweer lentekriebels te ontwikkelen, en voel je de drang om iets aan je conditie te doen, maar weet je niet hoe? Hardlopen, hoe moet dat? Ik loop 10 meter en ik ben kapot! Zo reageren de meeste mensen die enthousiast de sportwinkel in stappen, en zich een paar snelle stappers aan laten meten.

De schoenen alleen doe het niet! Je moet er toch echt wat energie insteken om de schoenen met een redelijke snelheid vooruit te krijgen. Wandelen dat gaat nog wel, echter wanneer we dan snelheid gaan maken, zijn we binnen de kortste keren buiten adem. Dit is dan ook de reden dat er loopschema’s ontwikkeld zijn. Deze zijn door deskundigen op het gebied van training ontwikkeld, om zo geleidelijk het uithoudingsvermogen te trainen.

Hoe snel bouw ik conditie op?

Hoe snel bouw je dat op? Het schema wat ik gebruik biedt je de mogelijkheid, wanneer je al wat aan sport doet, om na 8 weken 30 minuten aan één stuk te kunnen hardlopen. Voor mensen die beginnen vanaf nul, is er een aangepast programma, waarbij we eerst kijken hoeveel minuten je nu aan één stuk kunt hardlopen, en vanaf dat punt de training aanpassen aan jouw kunnen.

Wat kan ik na het volgen van de training?

Na deze training kun je 30 minuten aan één stuk hardlopen; let wel, op jouw tempo! Er zullen mensen zijn, die sneller lopen, maar op jouw eigen tempo, kun je 30 minuten hardlopen.

Wanneer je deze training gevolgd hebt, heb je een goede basisconditie, waardoor je niet meer snel buiten adem bent, en lichamelijke activiteiten eenvoudig kunt voltooien. Je hebt dan ook een goede basis om verder te kunnen sporten, in een richting die jij misschien leuker vindt.

Verder hardlopen kan natuurlijk ook, en je richten op een langere loop van een uur, of meer gericht op afstand; van 5 of 10 km, met in de verte de finish van de marathon…