Gezondheid

Het doel wat je nastreeft, is bewust of onbewust gerelateerd aan je gezondheid. Ben je snel buiten adem, dan voel je jezelf minder goed, en kan dit negatieve gevolgen voor je gezondheid hebben. Het kan zelfs zo zijn dat er een negatief gezondheidsaspect een rol speelt bij de klacht.

Uit ervaring weet ik dat slaapproblemen kunnen voortkomen uit overgewicht. Wanneer je echter alleen slaapt, zul je hier niet achter komen. Mijn vrouw had te maken met overgewicht, waardoor het zachte weefsel in de keel in de keelholte zakt tijdens het slapen.
De luchttoevoer wordt hierdoor geblokkeerd, waardoor een zuurstoftekort ontstaat. Het ademcentrum, de medulla oblongata dat de adembeweging reguleert, geeft dan een seintje aan de hersenen. De persoon wordt dan wakker, en begint weer met ademen. Deze aandoening heet in medische termen slaapapneu.

Slaapapneu is door middel van een slaapapparaat is te voorkomen. Hiermee wordt er overdruk in de luchtwegen ontwikkeld waardoor de keelholte open blijft, en de klacht kan worden tegengegaan. De patiënt kan dan rustig doorademen, en blijft dan doorslapen.

Slaap je alleen, en wordt je niet geattendeerd op het feit dat s’nachts stopt met ademen, dan merk je alleen dat je prikkelbaarder wordt omdat je niet goed slaapt. Je zult dan tevens concentratie problemen ondervinden, en je werk minder goed kunnen verrichten. In het uiterste geval zul je zelfs ontslagen kunnen worden, zonder dat je dan de exact oorzaak hiervan weet.

Sporten is een goed middel om je gezondheid op peil te houden, en om bijvoorbeeld overgewicht te voorkomen of terug te dringen. Heb je op dit moment last van overgewicht, dan raad ik je aan om met het runningtherapie programma te beginnen, zodat je vanaf nul start om je niet te overbelasten. Deze therapie kun je overigens ook doen bij de fysiotherapie in jouw woonplaats. Deze wordt meestal vergoed door je zorgverzekering.
Neem bij twijfel contact op met je huisarts, zodat deze kan vaststellen of er geen contra-indicaties zijn, om actief te gaan sporten en actief te werken aan je gezondheid.

Sporten heeft tevens een positief effect op je gewrichten; door belasting van je gewrichten en je spieren blijven deze soepel, zodat je tot op hoge leeftijd mobiel kunt blijven. Je botten profiteren hier ook van, door bijvoorbeeld hardlopen, waarbij er een verende kracht wordt uitgeoefend op het lichaam, levert dit ook voor de botten flexibiliteit op. Dit zou je in eerste instantie niet zeggen, maar ook botten hebben enige flexibiliteit, waardoor deze in conditie blijven, en osteoporose minder kans krijgt.

Een inactieve levensstijl heeft direct al gevolgen voor de spiermassa, en de spierkracht. Ook het uithoudingsvermogen heeft hieronder te leiden, waardoor er tijdens een krachtinspanning al vrij snel zuurstofnood ontstaat, en men buiten adem raakt. Met een regelmatig belasting, van 2 of 3 keer per week is dit al te voorkomen, waardoor men niet alleen minder klachten krijgt in het bewegingsapparaat, maar ook minder snel werk uitval zult ervaren.

Wil je vanaf nu actief aan je gezondheid gaan werken, KLIK dan HIER