De waarheid over vetten

De waarheid over vetten

Vroeger waren er alleen maar slechte vetten, vet moest vermeden worden, en kwam men tot de ontwikkeling van een vetarm dieet. Nu er meer over vetten bekend is, zijn er goed en slechte vetten. O ja, en hele slechte vetten! We verdelen deze in transvetten, verzadigde vetten, en onverzadigde vetten.

Transvetten, de hele slechte vetten

Transvetten zijn de gehydrogeneerde vetten, ofwel de vetten die chemisch bewerkt zijn, zodat ze bij kamertemperatuur niet smelten. Deze zorgen ervoor dat het vet in koekjes niet smelt, zodat ze niet vettig aanvoelen bij kamertemperatuur. Chips zouden zonder deze vetten nooit knapperig kunnen blijven, omdat het vet zou smelten en er een slap stukje aardappel zou overblijven. Voor de beeldvorming en de smaak van de snacks zijn deze transvetten dus wel een uitkomst, echter voor de gezondheid een doodsteek. Ook in de snacks in de fastfoodbranche maken ze gebruik van transvetten, waardoor de snacks een heerlijke vette smaak behouden, zonder dat ze uit je handen glijden.

Waarom zijn transvetten zo slecht?

Transvetten worden chemisch bewerkt waardoor ze niet smelten bij kamertemperatuur, echter deze bewerking zorgt ook voor een ander probleem. Het lichaam herkent deze onnatuurlijke vetten niet, waardoor wij na een heerlijke vet hap, nog steeds het gevoel hebben dat we niets gegeten hebben. Na een menu van een fastfoodrestaurant kunt u makkelijk nog een keer bestellen, waarna u weet dat u gegeten heeft, maar uw maag nog steeds het sein “vol” achterwege laat. Het gevolg is uiteraard dat u hoogstwaarschijnlijk te veel eet, en daardoor de vetopslag met een significante waarde zal toenemen.

Verzadigde vetten

Dit zijn vetten die we vinden in dierlijke voedingsmiddelen, met uitzondering van vette vis, zoals bijvoorbeeld zalm en makreel. Een andere vorm van verzadigde vetten vinden we in plantaardige producten als kokosolie en rode palmvet. Kokosolie heeft daarnaast nog een bijzonder positieve invloed op de schildklier. Wanneer onze schildklier niet naar behoren functioneert, en wij de vetverbranding willen stimuleren, kan er in de ochtend een theelepel kokosolie in heet water worden opgelost, die men voor de maaltijd opdrinkt. Persoonlijk verlies ik hiermee ongeveer 100 gram gewicht (lees vet) per dag.

Onverzadigde vetten

De onverzadigde vetten zijn de vetten die het lichaam nodig heeft, maar niet zelf kan aanmaken. Dit zijn de omega 3 en omega 6 vetzuren. Deze vetzuren stellen het lichaam in staat om omega 9 vetzuren aan te maken, echter dit is niet essentieel. Omega 9 zit ook veel in olijfolie. Omega 3 krijgen we binnen via vette vis, lijnzaadolie, walnoten en chiazaden. Omega 6 zit in oliën als zonnebloemolie, arachideolie, en sojaolie, maar ook in sojaproducten.

Een disbalans in de vetten kan nog al eens resulteren in ontstekingen en ontstekingsgerelateerde ziekten, bijvoorbeeld als de verhoudingen tussen omega 3 en omega 6 niet in balans zijn, in combinatie met transvetten.

Nu heb je een beetje een idee welke vetten je mag eten, en welke je het beste kunt mijden. Vetten, uitgezonderd de transvetten zijn zo slecht nog niet, zeker als we in ogenschouw nemen dat vitamines door middel van vetten opgenomen worden in het lichaam, en processen in het lichaam worden geactiveerd door vetten.

Afb. Kip, ui, paprika en salade

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gewoon lekker en gezond eten!

Overheerlijke Kip met ui en paprika, en verfrissende ijsbergsla

Vandaag  had ik Kip op het menu staan, meer een idee uit het verre verleden, een jaar of 25 toen ik taxi reed, en de werkdag afsloot met een shoarma schotel.

De keuze van kip is dan de minder vette keuze, lekker en gezond

Benodigdheden:

 

  • Kipfilet
  • een gele paprika
  • ui
  • ijsbergsla

 

 

Bereidingswijze:

Snijd de ui fijn, en de paprika in blokjes

Fruit de ui en de paprika op zacht vuur.

Snijd intussen de kip in blokjes, en kruid ze met peper, zout, en kipkruiden.

Voeg wanneer de ui glazig is de kip toe, en bak deze tot het gaar is.

Doe de ijsbergsla op een bord en serveer het kipmengsel.

Tip:  Voor een kruidige twist, doe een beetje koriander op de ijsbergsla.

Smakelijk eten!

Meer van deze overheerlijke recepten vind u in mijnboek
Een Snellere Stofwisseling