Hart en Vaten

Aantal hart- en vaatpatiënten neemt toe tot 1,4 miljoen in 2040

Het aantal hart- en vaatpatiënten neemt zorgwekkende vormen aan in de komende jaren. Het aantal patiënten met een hartinfarct, een beroerte en/of hartfalen zal tot 2040, toenemen met 1,4 miljoen. Dit is een stijging van 65% ten opzichte van 2011. Dit komt onder andere door de vergrijzing van de bevolking, maar ook roken en overgewicht spelen hier een belangrijke rol.

In 2011 waren er nog 850.000 patiënten. In 2040 zullen er 930.000 mensen met een hartinfarct of ernstig vernauwde kransslagaders zijn (600.000 in 2011), 343.000 mensen met een beroerte (186.000 in 2011) en 275.000 mensen met hartfalen (130.000 in 2011). Sommige van deze patiënten hebben meerdere aandoeningen tegelijk. (Bron Hartstichting.nl)

Risicofactoren
Het belangrijkste om deze ontwikkeling tegen te gaan is de factoren aanpakken die de kans op hart- en vaatziekten vergroten. Het terugdringen van een hoge bloeddruk, onder andere een gevolg van roken en overgewicht, is een belangrijke stap om de kans op hartinfarcten, beroertes en hartfalen te voorkomen.

Als iedereen in Nederland een gezonde bloeddruk zou hebben, zou dat leiden tot 360.000 minder patiënten met hart- en vaatziekten in 2040. Stoppen met roken, waarbij de verslavende stof nicotine vaak roet in het eten gooit, is een hele uitdaging. Overgewicht, meestal de oorzaak van te veel eten, dat ook verslavende vormen aan kan nemen. Dit in combinatie met te weinig beweging resulteert in de genoemde levensbedreigende situaties.

Beide verslavingen kunnen worden bestreden door het aanpassen van de dagelijkse gewoonten. Roken heb ik 15 jaar geleden een punt achter gezet, door de tijden waarop ik behoefte had aan roken, anders in te richten, en bijvoorbeeld mijn planning aan te passen zodat ik net rond die tijd druk was met andere dingen.
Bij de voedingsgewoonten ligt dit net iets anders. Hier is het belangrijkste punt, het voorkomen van een hongergevoel.

Aanpassen van de gewoonten
Een hongergevoel is te voorkomen door vaker te eten. Maar zul je zeggen: “dan kom toch aan?”
Het tegendeel is waar, door vaker te eten heb je minder trek, en hoeft je per keer dus minder te eten.
Door vaker te eten stimuleer je tevens je metabolisme, waardoor je vet verbrand.

Wilt u Nu iets doen aan Overgewicht, en met 3 Simpele Stappen verschil maken, en de stap maken naar een Gezond Gewicht Ga dan naar Een Snellere Stofwisseling