spiermassa of vetverlies

20 redenen waarom je geen gewicht verliest

Je volgt nauwgezet de richtlijnen die de sportschool je oplegt, met de regelmatigheid van de klok volg je de lessen, en de instructies van de geschoolde instructeurs. Je sport jezelf een slag in de rondte, je rent van je werk naar je auto, om via de file, toch op tijd bij de lessen van Xco of Bodypump te kunnen zijn, maar nog is het resultaat van deze inspanningen nihil. Bijzonder frustrerend, maar waarom werkt het niet?

1. Je drinkt niet genoeg water
Naast het op peil houden van de vochtbalans, door het regelmatig drinken van water, kan het tevens bijdragen aan gewichtsverlies. Het hongergevoel wordt vaak veroorzaakt doordat het lichaam om vocht vraagt, alleen interpreteren wij dat als eetlust. Regelmatig drinken helpt ons dit hongergevoel te verminderen. Ook hebben wij sneller een vol gevoel wanneer wij eerst iets drinken, en daarna pas gaan eten. We hoeven dan minder voeding tot ons te nemen.

2. Je denkt dat een blokje rond voldoende is
Een rondje van 15 minuten is beter dan iets, maar verwacht dan niet dat je snel resultaat bereikt. Om gewicht te verliezen, of een betere conditie te ontwikkelen is het van belang een minimaal 30 minuten te bewegen, waarbij de hartslag wordt opgevoerd. Dit kan door middel van hardlopen, spinning, interval training en circuit training.

3. Je eet teveel gezonde voeding
Noten, avocado’s, volkoren pasta, olijfolie en pure chocolade leveren een hoop goede voordelen voor onze gezondheid, echter wanneer wij hiervan teveel eten krijgen wij een hoop calorieën binnen. Een complete avocado is al 200 calorieën, dus eet er niet teveel van.

4. Je doet alleen maar cardio
Je leeft op de loopband, en verlies geen gram, dan mis je een stukje van de puzzel. Training met gewicht levert je niet alleen sterkere gewrichten op, waarmee blessures een kleinere kans krijgen, maar het opbouwen van spiermassa verhoogt ook je metabolisme. Het grootste voordeel is wel, dat je zelfs nadat je gedoucht hebt, en languit op de bank plaats hebt genomen, je vetverbranding nog steeds actief is!

5. Je sport met een lege maag
Als je regelmatig sport met een lege maag, bijvoorbeeld s’morgens zonder te ontbijten, dan gaat je lichaam de energie onttrekken aan het lichaam. De makkelijkste vorm van energie zijn de eiwitten opgeslagen in de spiermassa. Hierdoor val je snel af, want spiermassa weegt mee dan vet, echter je spiermassa is tevens de grootste vetverbrander. Door je spiermassa weg te trainen zul je dus uiteindelijk aankomen, wat niet het doel was toch?

6. Je partner heeft een andere doelstelling
Heeft je partner een andere doelstelling, en volgt hij een andere levensstijl, met voeding die niet past bij gewichtsverlies, dan maakt je relatie je dik. Communiceer dan duidelijk wat je wilt eten, en maak hier voor de boodschappen een lijstje, om misverstanden te voorkomen.

7. Je laat complete voedingsgroepen vervallen
Voedingsgroepen laten wegvallen, is meestal geen goed idee. We hebben nu eenmaal voedingsstoffen nodig om de basale functies van ons lichaam te laten functioneren. Wanneer men bijvoorbeeld kiest om koolhydraten te laten vervallen, waar de laatste tijd weer veel over word gespeculeerd, dan verliest men een brandstof, waar het lichaam veel energie uit haalt. Het is daarom beter om de porties kleiner te maken, in plaats van voeding te schrappen.

8. Je slaapt niet genoeg
Tijd maken om te sporten is goed, maar niet als dit ten koste gaat van je slaap. Je kunt dan beter kiezen voor een kortere training. De slaap is belangrijk om uit te rusten van de dag, en je hersenen de mogelijkheid te geven om alles informatie te verwerken. Er worden ook hormonen aangemaakt in je slaap, waardoor je minder trek hebt, wanneer je goed geslapen hebt. Je merkt het over het algemeen beter als je slecht geslapen hebt, je hebt dan de hele dag trek, en zult regelmatig snaaimomenten beleven.

9. Je eet niet genoeg groenten en fruit
Regelmatig fruit en groenten eten gedurende de dag, heeft een positief effect op de spijsvertering, en geeft door de vezels die deze bezitten een lange verzadigd gevoel.

10. Je eet naast de koelkast of het aanrecht
Deze manier van eten, is een vorm van snel tussendoor eten, waarmee we het eten snel wegwerken, en er niet bij stil staan dat we eten. Het is daarom beter om rustig je eten klaar te maken, en even te gaan zitten, en we eten niet associëren met andere bezigheden.

11. Je staat niet volledig achter je doel
Je kunt allerlei plannen volgen, van Oprah, Jenny Craig of the Weigh Watchers of Gezond8. Wanneer je niet 100% achter je beslissing staat, kun je op je kop gaan staan, maar zul je je doel nooit bereiken. Commitment is misschien nog wel belangrijker als het beste plan!

12. Je voegt vanalles toe aan je gezonde voeding
Een salade is een van de gezondste variaties waaruit je kan kiezen voor je avondeten, echter wanneer je hier dressing, gedroogd fruit, kaas en croutons aan toevoegt, leg je er ook een aantal calorieën bovenop, wat de salade haar lichte karakter laat verbleken. Een handje crouton kan zomaar 100 calorieën toevoegen. Laat de toevoegingen liever voor wat ze zijn, en zoek je smaak in paprika, of een paar ringetjes rode ui.

13. Je laat je ontbijt achterwege
Het ontbijt weglaten lijkt een goed idee om calorieën te schrappen uit de dag, echter het ontbijt is de belangrijkste maaltijd om je lichaam op gang te brengen. Wanneer je niet eet, blijft je lichaam in de reserve modus, waardoor het vet vasthoud, en dus doet wat we juist niet willen. Het ontbijt start het metabolisme op en geeft ons energie om de dag goed te beginnen!

14. Je overeet
Het controleren van je porties is één van de sleutels tot succes, echter wanneer je de porties te klein maakt, waardoor je meer trek krijgt, ben je geneigd te overeten. Je schept dan al snel teveel op, en eet “zoals we allemaal geleerd hebben” ons bord leeg. Vergeet wat je geleerd hebt, en stop als je het seintje krijgt van je maag, dat het genoeg is.

15. Je hebt geen vastgestelde etenstijden
Je eet wanneer je zin hebt, waardoor je luistert naar je maag. De kans dat hierdoor te veel eet is erg groot. Je bent hierdoor erg gevoelig voor snaaimomenten, die ieder moment van de dag kunnen toeslaan. Vaste tijden eten, een aantal eetmomenten van de dag, met bijvoorbeeld een boterham, kunnen je helpen deze gevoeligheid te verminderen.

16. Je drinkt nog frisdrank
Frisdrank lijkt af en toe het hongergevoel te verminderen, door het voedingszuur dat erin verwerkt is, echter de kans dat je op een later moment een enorme trek krijgt is groot. Daarnaast is de enorme hoeveelheid suiker bijzonder slecht voor een mens. Per glas een aantal suikerklontjes. Een kopje thee daar doe je toch ook geen 10 suikerklontjes in?

17. Je eet niet genoeg
Je hongert jezelf uit om af te vallen. Dit werkt absoluut niet, omdat net als bij het schrappen van je ontbijt, je lichaam in de reserve modus beland, en de vetverbranding stopzet. Dit is nog een systeem dat stamt uit de tijd dat er schaarste was, en we moesten jagen. Als we dan niet hadden gevangen, schakelde ons lichaam in deze reserve modus, om de basale eigenschappen van het lichaam in stand te houden. Het is daarom beter een aantal eetmomenten, bij voorkeur een stuk of 6 per dag, in te lassen, zodat je voldoende energie hebt, de vetverbranding constant blijft, en we geen hongergevoel krijgen gedurende de dag.

18. Je bent altijd gestresst
Stress is één van de grootste gevaren, die ons beletten ons doel te bereiken. Er is niet voor niets de term “stresseten” uitgevonden! Stress geeft ons trek, en dan nog voornamelijk in zoet en vet. voedingsmiddelen die een aanslag plegen op onze gezondheid. Neem tijd om te ontspannen, en doe ontspannende bezigheden, en ga bij voorkeur wandelen of dansen, je verbrand dan meteen nog wat calorieën.

19. Je eet teveel light producten
Voedingsmiddelen welke als light worden aangeprezen, zijn in overvloed in de supermarkten aanwezig. Deze hebben niet alleen minder benodigde voedingsstoffen, waardoor we er minder van binnenkrijgen per portie, maar er zitten vaak ook ongezonde toevoegingen in, om toch de oorspronkelijk structuur, of smaak te verkrijgen. Laat je niet verleiden, neem een halvarine, en smeer deze iets minder dik, dat werkt beter!

20. Je gaat uit eten
Je favoriete restaurant bezoeken is een erg gezellige bezigheid, en bijzonder lekker, echter je weet niet wat ze allemaal in je eten doen. Wanneer er kant en klaar middelen in verwerkt zijn, kunnen er zomaar transvetten, zout en andere producten toegevoegd zijn waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Uiteraard kan een keertje geen kwaad, echter zelf koken biedt een grotere kans om je doel te bereiken!